خدمات نماد اعتماد الکترونیکی
اگر یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کردهاید، برای جلب اعتماد مشتریان و استفاده از درگاه مستقیم بانک، باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنید. اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای مدت دو سال صادر میشود و پس از آن نیز میتوانید برای تمدید آن اقدام کنید.
اینماد مجوزی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فروشگاههای اینترنتی صادر میشود. این مجوز به شکل یک علامت در سایتهایی که از نظر قانونی، فعالیت آنها مورد تایید است درج میشود و به مدت ۲ سال اعتبار دارد.
هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، قانونمندکردن و چارچوبدهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان است. همچنین بانکها نیز درگاه پرداخت مستقیم خود را به کسب و کارهایی میدهند که دارای اینماد هستند.
شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
- مدیر یا موسس فروشگاه اینترنتی برای دریافت اینماد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
- در مورد اشخاص حقیقی، دامنه سایت باید به نام متقاضی باشد. درصورتیکه شخص حقوقی متقاضی دریافت نماد الکترونیکی باشد، دامنه سایت باید به نام یکی از اعضاء هیاتمدیره شرکت باشد.
- متقاضیان دریافت اینماد باید اطلاعات تماس و نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات را در قسمت «تماس با ما» و موضوع فعالیت کسب و کار را در قسمت «درباره ما» سایت قرار دهند.
- فروشگاه اینترنتی متقاضی اینماد باید کلیه ویژگیهای فنی و ظاهری کالاهای عرضه شده و خدمات را در سایت خود درج کند.
- قیمت و تعرفه کالاها و خدمات عرضه شده باید به صورت آنلاین در سایت ارائه شود.
- روند مرجوع نمودن کالاها، اعلام انصراف از خرید کالا و دریافت خدمات و شرایط فسخ قرارداد نیز باید در سایت بیان شود.
- پیش فاکتور حاوی اطلاعات کالا و خدمات باید پیش از نهایی شدن فرآیند خرید و فاکتور نیز پس از پرداخت وجه به مصرفکننده ارائه شود.
- کلیه کسب و کارهای اینترنتی باید قوانین و مقررات مربوط به حفظ حریم شخصی مصرفکنندگان را در سایت خود قرار دهند.
مدارک لازم جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
ساخت ایمیل info به آدرس سایت
آدرس سایت و نام دامنه
تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی
شماره موبایل متقاضی و مدیرعامل
مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
تنها منبع رسمی برای دریافت اینماد، سایت نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام میشود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. مراحل دریافت اینماد به صورت زیر است:
۱- ایجاد حساب کاربری
۲- تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک
۳- احراز اطلاعات
۴- افزودن کسبوکار
۵- تاییدیه فنی
۶- تعیین نوع خدمت
۷- تکمیل فرم نظرسنجی
۸- احراز اطلاعات کسبوکار
۹- ارسال پرونده برای کارشناس
۱۰- تعهدنامه
۱۱- دریافت نماد
ارزیابی کسب و کار در فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی:
- احراز آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسبوکارهای اینترنتی
- ارزیابی چکلیست الزامات نماد تعهد الکترونیکی
- استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا
- اخذ کد فراگیر اتباع و شرکتهای خارجی از سازمان امور مالیاتی
- دارا بودن پروانه معتبر کار و پروانه اقامت
در بعضی از سایتها، مشتری برای سفارش محصول باید عضو سایت شود و حساب کاربری ایجاد کند. در این صورت باید یک نام کاربری و رمز عبور تست بهطور موقت در اختیار مرجع صادرکننده نماد قرار دهید. این امر برای این صورت میگیرد که خدمات سایت شما ارزیابی شود.
تا قبل از صدور نماد اعتماد، نمایش تصویر نماد در سایت غیرقانونی است. نماد اعتماد الکترونیکی یک علامت دولتی است و هرگونه جعل و سوءاستفاده از آن ممنوع است و مجازات دارد.
تعداد ستارههای اینماد به رتبهبندی کسب و کار بستگی دارد و به معنای کیفیت و اعتبار بیشتر فروشگاه اینترنتی است. برای اعطای ستارههای بیشتر، شاخصهایی مانند میزان رضایت مشتریان، امنیت سایت، کیفیت محصولات و خدمات مورد ارزیابی قرار میگیرد.
درصورتیکه متقاضی اینماد، کسبوکارهای متعددی داشته باشد نیاز به ثبتنام جداگانه ندارد. از همان کاربری میتواند درخواست اضافه کردن دامنه را ارسال کند تا ارزیابی و تایید شود.
ثبت درخواست مشاوره
جهت مشاوره سریعتر میتوانید با شماره ۸۸۸۱۱۰۲۳ تماس حاصل فرمایید و یا فرم زیر را تکمیل کنید.
[wpforms id=”4971″]